Vad behövs i framtiden?
Vad söker arbetsgivare efter? Vilka förmågor är värdefulla för olika jobb? Den här aktiviteten är en bra inledning som start på prao eller ämnesområdet arbetsmarknad och arbetsliv.
Fakta
Namn på övningen: Vad behövs i framtiden?
SYV: Självkännedom, arbetsliv och utbildning, motverka begränsningar
Ämnesområde: SV/SVA, SH, prao
Årskurs: 7-9
Omfattning, tidsåtgång: 1 till flera lektioner
Övningen planerad av: Hej Syv

Genomförande
En novell och diskussion kan hjälpa eleverna att börja tänka på arbetslivet, förmågor som krävs för olika jobb och sina egna egenskaper och kompetenser. Bra inledning till prao eller ämnesområdet arbetsliv.
Börja med att läsa Gunder Anderssons novell Anställningsintervjun (pdf nedan) högt för eleverna. Låt dem sedan diskutera i mindre grupper.
- Vad hände egentligen?
- Hur uppfattade den som intervjuade den sökandes arbetslivserfarenheter?
- Vad kan man dra för slutsatser av det?
Dela varandras tankar i större grupp och gå sedan vidare med nästa uppgift kopplat till prao eller arbetslivet.
Tips
Intervju om ett yrke eller framtidsförmågor
Elevens SYV reflektion
Hjälp eleverna reflektera genom att skriva individuellt eller diskutera i grupp utifrån frågor som exempelvis:
- Vilka egenskaper och förmågor hos dig själv vill du lyfta fram?
- Vad tror du andra uppfattar som din främsta styrka?
- Finns det förmågor som du vill utveckla och i så fall hur kan du göra det?
Se till att eleverna sparar sitt SYV-arbete i elevmapp, digital portfolio eller annan form. Det bidrar till att eleverna, när de ser tillbaka på sitt lärande, kan se sammanhang som skapar helhet. Dokumentationen utgör därför en viktig grund för elevernas studie- och yrkesvägledning som är en process genom elevernas skolår.
Koppling till Lgr22
Samhällskunskap
Undervisningen i samhällskunskap ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur individen och samhället påverkar varandra. Därför ska eleverna ges förutsättningar att utveckla kunskaper om sociala, ekonomiska, politiska, rättsliga och mediala förhållanden och strukturer i samhället. Vidare ska undervisningen ge eleverna förutsättningar att utveckla förståelse för sina egna och andras levnadsvillkor och hur de kan påverkas av faktorer som kön och socioekonomisk bakgrund.
Svenska
Genom undervisningen i svenska ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sitt tal- och skriftspråk så att de får tilltro till sin språkförmåga och kan uttrycka sig i olika sammanhang och för skilda syften. Därigenom ska eleverna ges möjlighet att utveckla språket för att tänka, kommunicera och lära. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur man formulerar egna åsikter och tankar i olika slags texter och genom skilda medier. Undervisningen ska även syfta till att eleverna utvecklar förmågan att skapa och bearbeta texter, enskilt och tillsammans med andra.