Alla hjärtans dag

Alla hjärtans dag

Denna aktivitet är en övning i självkännedom samtidigt som den gör andra glada! Reflektion och pyssel för en bra sak – Glad alla hjärtans dag!

Fakta

Namn på övningen: Alla hjärtans dag
SYV i vid bemärkelse: självkännedom
Ämnesområde: SV/SVA, EN, M1 M2, IDH, Fritids
Årskurs: F-3, 4-6, 7-9
Omfattning, tidsåtgång: 1-2 lektioner
Övningen planerad av: Inspirerad av skola i Södertälje

Genomförande


Den här aktiviteten är inspirerad av Friends julkalender ”Snällkalendern”. Varje dag uppmuntrades lucköppnarna att göra snälla saker. Alla hjärtans dag är verkligen en dag att göra andra glada. Förresten passar detta att göra alla dagar om året.

 

Prata med eleverna om hur positivt tänkande bidrar till framgång. ”Ett skratt förlänger livet” säger ett ordspråk och faktiskt, det finns forskning som visar att om man ler, så tror hjärnan att man är glad. Så ibland kan man lura hjärnan att bli glad bara genom att le.

 

Inom idrottsvärlden är det en självklarhet att tänka positivt. Hur tror ni det skulle gå för idrottare om de tror de ska förlora?

 

Låt eleverna först som en självkännedomsövning, tänka efter vad som gör dem glada. Låt dem göra en mind map med sig själv i mitten och runt om det som gör dem glada. Första snön, morfars hembakade bullar, lyckas på prov, idrottsprestationer, att ha vänner, vara kär och så vidare. Mind mapen är bara till för dem själva.

 

Glada budskap ger glädje. Låt eleverna skriva snälla budskap på hjärtformade lappar som de sedan kan dela ut eller sätta upp på ställen så människor kan läsa och glädjas. Här kommer några förslag som sätter igång tanken: ”Du är fin som du är”, ”Du är värdefull”, Du är stjärnan i ditt eget liv”. Låt godheten och kreativiteten flöda!

 

Mind mapen och lapparna kan förstås även göras på engelska eller moderna språk. I ämnet idrott och hälsa kan du som lärare lägga tonvikt vid positivt tänkande, målbilder och mental träning.

 

Elevens SYV reflektion
Självkännedom är viktigt för att man ska veta vad man tycker om och inte tycker om. Med bra självkännedom ökar möjligheterna att man gör rätt val för sig själv. Hjälp dina elever att reflektera över dessa frågor:

  • Var det lätt eller svårt för dig att komma på vad som får dig glad?
  • Hur kommer det sig, tror du?
  • Tror du att det är viktigt att veta vad som gör dig glad och i så fall hur kommer det sig?
  • Hur skulle du kunna göra för att öva mer på att lära känna dig själv?

 

Tips:
Det finns många filmer på temat vikten av medmänsklighet och godhet. En favorit är ”Skicka vidare (originaltitel Pay It Forward) amerikansk dramafilm från 2000 i regi av Mimi Leder. Filmen är baserad på Catherine Ryan Hydes roman.

 

Se till att eleverna sparar sitt SYV-arbete i elevmapp, digital portfolio eller annan form. Det bidrar till att eleverna, när de ser tillbaka på sitt lärande, kan se sammanhang som skapar helhet. Dokumentationen utgör därför en viktig grund för elevernas studie- och yrkesvägledning som är en process genom elevernas skolår.

Koppling till Lgr22

Idrott och hälsa

I undervisningen inom idrott och hälsa ska eleverna få möta olika slags aktivi­teter i varierande miljöer och sammanhang samt få möjlighet att utveckla sin samarbetsförmåga och respekt för andra. Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla kunska­per om vad som påverkar den fysiska förmågan samt kunskaper om hur rörelse och rörelseaktiviteter förhåller sig till fysisk, psykisk och social hälsa.

Svenska

Genom undervisningen i svenska ska eleverna få möjlighet att utveckla sitt språk för att tänka, kommunicera och lära. Eleverna ska också ges möjligheter att utveckla kunskaper om hur man formulerar egna åsikter och tankar i olika slags texter och genom skilda medier. Eleverna ska även stimuleras till att uttrycka sig genom olika estetiska uttrycksformer.

Engelska

Undervisningen i engelska ska ge eleverna förutsättningar att utveckla sin flerspråkighet samt tilltro till sin förmåga att använda språket i olika situationer och för skilda syften. Undervisningen ska även ge eleverna möjligheter att utveckla förståelse av olika livsvillkor samt kulturella och sociala förhållanden i områden och i sammanhang där engelska används.