Skolinspektionsrapport.
Lärares arbete med att tidigt motverka könsbundna val.
Webbträff 19 juni klockan 8.30 – 9.15
Skolinspektionen har granskat hur lärare i årskurs 4–6 på 30 skolor arbetar med att i undervisningen motverka könsstereotypa föreställningar om ämnen, intressen och framtida studie- och yrkesval.
Resultatet från granskningen visar att skolorna behöver göra mer för att motverka att elevernas handlingsutrymme och framtidsval begränsas av könsstereotypa föreställningar.
Några av granskningens viktigaste iakttagelser och slutsatser:
- Ofta saknas ett medvetet arbete med att bryta begränsande könsmönster
- Ovanligt att undervisningen synliggör och låter eleverna diskutera könsstereotypa föreställningar
- Stora utvecklingsområden när det gäller den integrerade studie- och yrkesvägledningen
Resultatet från Skolinspektionens granskning väcker frågor på hur synen på tidiga insatser tar omhand i praktiken och i undervisningen. Det tidiga perspektivet är på flera skolor inte synligt. Nästan alla skolor behöver göra mer för att tidigt motverka att eleverna och deras framtidsval begränsas av könsstereotypa föreställningar. Det är mycket sällan eleverna möter en undervisning där studie-och yrkesvägledningen är en integrerad del.
Varmt välkommen på webbträff den 19/6!
Möt Skolinspektionen som presenterar granskningen och rapporten. Ett lärande tillfälle med möjlighet till insikter för den egna SYV-utvecklingen!
Medverkande: Therese Jakobsson, utredare Skolinspektionen
När: 19/6 klockan 8.30-9.15. Zoom. Kostnadsfritt
Anmälningslänk >>
Länk till rapporten >>
Frågor: gabriella@hejsyv.se
Vi ser fram emot att ses!
//Gabriella & Lotten